donderdag 1 mei 2008

Hemelvaart

Na een matige nacht, slecht bed, opgestaan. Door de stad gelopen. Station opgezocht en gekeken naar andere hotels. Vanwege 1 mei weekend is er veel vol. Een ander hostel nemen heeft niet zo veel zin. Dus besloten om te blijven waar ik zit.
Ook nog even busstation opgezocht en Marjan gebeld.
Inmiddels is het weer gaan regenen.
Om 11 naar de cathedraal. om 12 uur zou er een speciale pelgrimsmis zijn. De cathedraal zat al bomvol. Geen plaats om te zitten voor een plegrim. Weer naar de schrijn geweest en naar het jacobus borstbeeld. Toch duidelijk emoties, tranen in de ogen. Het jacobusbeeld wordt "bewaakt" door een pater/leek. Hij kon zien dat ik pelgrim was vol emoties. Gaf mij aan dat ik Jacobus mocht omhelzen. Heb ik gedaan. Mijn echte eindpunt

Daarn op de trappen de dienst meegemaakt. EEn cathdraal vol en ook nog staanplaatsen. Kom daar is voor op hemelvaart in een kerk. Veel pelgrim, maar ook veel toeristen. Toch een beetje het gevoel dat zzij mijn dienst " kapen". Maar goed, een mooie dienets, waarin de aantallen per land en startplaats genoemd worden bij aanvang.
Nog kaarsjes gebrand en daarna " leeg" op zoek naar internetcafe. Gevonden zoals jullie zien.

Eigenlijk wil ik nu naar huis. Maar hoe dat gaat weet ik niet. Er schijnt gestaakt te worden bij de spaanse NS. Alleen op vandaag en op zaterdag wordt er gereden.
Ik hoop om zaterdag 9:04 te vetrtrekken en zou dan om 21;35 in Hendaye (FR) aankomen. Dan verder per TGV.

Groeten Rolf

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Rolf.Toch nog even gekeken ,hoe je Hemelvaarts dag is verlopen.
Begrijpelijk dat de emotie's nu los komen .
Je hebt er hard voor moeten werken om je eindddoel te bereiken
Nu morgen nog naar kaap Fisterra en dan zaterdag naar huis .Ik wens je een voorspoedige reis.Groetjes liefs Mam.

Anoniem zei

Ha Rolf,

Gefeliciteerd met het behalen van het eindpunt.
Jammer steeds van het weer. Goede beslissing om met de bus naar Finisterre te gaan. Kans is groot op nog meer regen en harde tegenwind.
Ik hoop dat je naast Santiago ook je andere doelen hebt gehaald. Maar dat hoor ik wel als je weer terug bent.

Groeten,

Emmy

Anoniem zei

Goed te lezen dat je het hebt volgehouden en dat je hebt ervaren wat je ervaren had willen hebben. Deze ervaring draag je voor altijd bij je!

Alvast een behouden thuiskomst toegewenst, misschien nog enkele dagen uitrusten en dan hoop ik je na Pinksteren weer te zien.

Gr.,

Wim

Anoniem zei

Hallo Pelgrim,

Vanaf de dag van je vertrek hebben wij elke dag in gedachte met je meegefietst. Er ging echt geen dag voorbij zonder dat we je weblog gelezen hadden. Voor ons zat er heel veel herinnering bij, omdat wij de tocht ook gefietst hebben. Door je zo te volgen met alle verhalen over je ontberingen hebben wij alles weer eens helder voor de geest kunnen halen.

Wij willen je nu heel erg hartelijk feliciteren met je behaalde prestatie! Niet alleen je lichamelijke inspanningen, maar vooral ook je doorzettingsvermogen om bij het bar slechte weer en je tegenslag in Logroño gewoon door te zetten en vol te houden. Gelouterd door tegenslagen kon je met opgeheven hoofd je Compostelaat in ontvangst nemen! Dat doen weinig mensen je na! Proficiat!

Tijdens de mis vandaag zal je zeker hebben gehoord, dat die éne man uit Nederland het heeft gehaald. Ook dat zal je wel heel indrukwekkend hebben gevonden, net als het wierookvat!

Nu je je doel hebt bereikt hoop ik ook, dat het allemaal voldoet aan de verwachtingen die je had gesteld. Of bleek toch de weg het doel te zijn geweest?

Maak van je belevenissen een uitgebreid “dagboek”, zodat je later al je overdenkingen en ervaringen nog vaak kan lezen en herlezen. Want wie van zijn herinneringen kan genieten, leeft tweemaal!

Nog een veilige reis naar huis,

Gert en Lenie

Anoniem zei

Goedenavond Rolf,

Van harte geluk gewenst met het bereiken van het doel van je pelgrimage!
Geweldig, wat een overwinning. Het was wél een tocht met hindernissen!
Je hebt ze allemaal ondergaan en overwonnen!
de Genestet dichtte:
Een kruis met rozen is ‘t mensenlot. Het rijke leven, Uw gave o,God.

Niet enkel rozen, geen kruis alleen,
de Liefde vlecht ze getrouw dooréén.

Zo op het eerste gezicht, denk ik dan: deze tocht was wel veel kruis en maar weinig rozen,
maar dat is oppervlakkig gezien.
De rijkdom van de innerlijke mens komt straks naar boven, als alle indrukken bezonken en verwerkt zijn.
Ze hebben je fiets leeggeroofd, maar die schat kan niemand je ooit afnemen. Die is ge-safe-d!

Behouden thuiskomst ! Een hartelijke groet van Rina

Anoniem zei

Hoi Rolf,

Gert gaf mij als opties door voor de terugreis: vliegen (er gaat een bus vanaf SdC naar he vliegveld). Vertrek op zaterdag 9.40 uur en 13.34 uur. Overstappen in Madrid en aankomst Schiphol 14.55 resp. 18.25 uur. Kijk maar wat handig is, ook ivm evt. staking. Sterkte met nieuwe keuzes! Liefs!
Marjan

Anoniem zei

hey rolf!!!
gefeliciteed met het behalen van je eind punt!!!!
groeten uit almelo

Anoniem zei

hoi rolf nogmaals gefeliciteed
gr marjon en jos

Anoniem zei

Hartelijk gefeliciteerd met je fantastische prestatie, Rolf! Een tocht om trots op te zijn! Na het lezen van je laatste paar berichten, moest ik denken aan het gedicht Ithaka dat ik je bij je vertrek toestuurde. Met name de laatste twee strofen zijn van toepassing:
Ithaka gave you the marvellous journey / Without her you wouldn't have set out / She has nothing left to give you now.
And if you find her poor, Ithaka won't have fooled you / Wise as you will have become, so full of experience, / you will have understood by then what these Ithakas mean.
Ja, het gaat uiteindelijk niet om het eindpunt maar om de reis. Geniet van je thuiskomst en van alle herinneringen!
Hartelijke groeten van Helma, Martin, Philippa en Hannah

Anoniem zei

Hallo Rolf,

Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep in Santiago. Ben benieuwd hoe je je nu voelt zo zonder je stalen ros. En nu het doel bereikt is na de lange en (letterlijk) weer-barstige weg. Voor morgen een goede reis terug gewenst en hopelijk kunnen we in de toekomst persoonlijk wat ervaringen uitwisselen.

Groet van Charlotte

Anoniem zei

Hallo Rolf,
Net even met mijn ouders gesproken. Hun advies aan jou is om zaterdagmorgen het vliegtuig te nemen en het advies voor ons is om jou op te halen en te genieten van jouw thuiskomst.
Liefs Marjan

Anoniem zei

prachtig pa!!!!!!!!!!!!!!!!

geweldig dat je 't hebt volgehouden!
toch jammer van je fiets maar dat zal wel goed komen, en anders heb je nog je oude fiets.
;)
;)
;)
;)
;)

reinout

Anoniem zei

Rolf. Gefeliciteerd met het volbrengen van je zware tocht. Lijkt me achteraf gezien een goed besluit om hem te volbrengen; dit is een bijzondere ervaring die je bij zal blijven. Vanuit hier was de blog een uitstekend medium om te lezen hoe het je verging, zeer boeiend.
Groeten, Rob Dekkers