zaterdag 12 januari 2008

Via Westland naar ter Heijde 12 Januari

Vandaag weer een tocht gepland met bepakking. Ik wil een wat langere tocht maken en besluit naar het dorpje ter Heijde (in de buurt van Monster) te gaan. Onlangs in het nieuws omdat het voor de zoveelste keer verplaatst moet worden; zie ook Wikipedia.

Het weer is wat regenachtig. Na eerst getwijfeld te hebben om mijn regenkleding aan te doen, besluit ik, nadat mijn fiets is buitengezet, om de regenkleding aan te doen.
Nog geen vijf minuten van huis doe ik het toch maar uit. Het regent nauwelijks. Wel veel wind. Echter na een uur breekt de zon door en wordt het een stralende dag.

Via de Vliet naar Delft en door naar het Haantje en 't Woud. Zie de tocht van 5 januari. Daarna door naar Naaldwijk.

Naaldwijk is een mooi dorp met een oude dorpskern. Via een nieuwbouwwijk beland ik op de route naar Monster. Een mooie weg langs kassen, vaarten en sloten.
Foto onderweg van Naaldwijk naar Monster.

Daarna door naar ter Heijde. Onder weg bij één van de laatste huizenblokken van Monster staat er een plakette met vewrijzing naar de beoogde verplaatsing van ter Heijde. Was dit in de 15de en 16de eeuw door de zee; in de 20ste eeuw door de bezetter, nu omdat de kust verterkt moet worden. Maar het dorp zal behouden blijven als het aan de inwoners ligt.

Op de Kerk in ter Heijde een verwijzing naar de slag van Tromp.

Daarna via het fietspad over de duinen naar Kijkduin. Van Kijkduin door een mooi bospark naar Wateringen en door naar Rijswijk. Hier weer een deel waar de verstedelijking goed te merken is. Toch zijn bepaalde dorpskernen zoals Wateringen mooi behouden gebleven.

In Rijswijk even bij Ulrick koffie wezen drinken en daarna via de fietsenmaker naar huis. Bij de fietsenmaker afgesproken dat ik komende vrijdag wat instructie krij om diverse afstellingen aan de fiets zelf te kunnen doen.

Geen opmerkingen: