zondag 27 januari 2008

Rottemeren met forse wind en volle bepakking

Vrijdag voor het eerst alle bagage ingepakt. Ik had al een voorlopige paklijst gemaakt en diverse zaken op het logeerbed verzameld. Het bleek er tot mijn verrassing nagenoeg allemaal in te passen. Alleen een brandertje moest ik thuislaten.

op zaterdag ben ik met volle bepakking gaan fietsen. Toch iets anders dan de surrogaat bepakking die ik bij voorgaande fietstochten gebruikte; namelijk pakken sap aangevuld met jassen. Alhoewel het op het eerste gevoel geen verschil maakte, kon ik het aan het eind van de tocht wel merken. Zeker omdat ik van de 58 km, het merendeel, forse wind tegen had.

Via Leidschen-veen naar Zoeter-meer. Eigenlijk in één rechte lijn door Zoeter-meer heen, langs een oude sloot met oude bebouwing. In het centrum van Zoetermeer mag je op zaterdag niet verder. Via de molen naar richting A12 en naar Rokkeveen. Daar via wat omwegen op het fietspad naar Gouda terecht gekomen.

Bij de Rottemeren heb ik de route van het pelgrimspad opgepakt. Langs diverse poldermolens waaronder een mooie molen drie-gang in bedrijf.
Van hieraf volgde ik het pelgrims boekje. Wel verstandig om wat ervaring mee op te doen. Je moet altijd even wennen aan de vertaling vann het landschap naar een kaartype en de bijbehorende omschrijving. Bij Rotterdam Hillegersberg aangekomen heb ik dan ook een afslag gemist.

Op het verste punt van de rit de fiets even geparkeerd om uit te rusten. Het waaide echter zo hard, dat de fiets over de standaard heen, omwoei. Daarna via de andere Rotte-oever terug. Afgezien van het deel door Zoetermeer dezelfde route teruggefietst.

Totale afstand was 58 km. Thuis heb ik de bepakking nagewogen. Ik bleek 22 kg mee te hebben. 10 kg voor en 12 achter. Op basis van ervaringen van anderen is dit 5 kg te veel. Waarbij ik al rekening hield met het feit dat ik, gezien mijn vroege vertrekdatum, extra warme kleding meeneem.
Wat we thuis gaan laten, zal ik binnenkort beslissen.

Vandaag een leerzame ervaring. Zeker gezien wind, afstand en gewicht.

Geen opmerkingen: