zaterdag 5 april 2008

De eerste etappes tot Tours

Zit nu, zaterdagochtend, aan het ontbijt. Het hotel had toch internet. Inmiddels zitten de aanloopetappes er op. Ga het eerste boekje terugsturen. Vandaag rustig aan. In Chartres had ik 's avonds langer in de kathedraal moeten blijven. s'morgens is de sfeer duidelijk anders, ook doordat het rumoeriger is. Misschien ook wel omdat je er na een lange tocht fietsen gevoeliger voor bent.

Gister dan ook rustig de tijd genomen. Een deel van de avondviering meegemaakt, afgezien van rondlopende mensen, hooguit 15, en dat voor zo'n grote kathedraal. Overnachting dichtbij gevonden. Daarna in de oude stad gaan eten. Tours ziet er aardiger uit dan Chartres en is gezien het avondleven op straat al een duidelijke zuidelijke stad. Gisteren ook door de wijngaarden van Vouvray gefietst.

Leuk dat Gert Jan mijn route voor de mensen bijhoudt.Ik heb zelf net gekeken om een indruk van de afstand te krijgen.

Regelmatig maak ik de meegekregen enveloppen van de kinderkerk open. Zo om de dag.

Ook al heb ik maar tweedagen met korte mouwen gefietst, nu zie je al aftekening. Het gaat hard als het schraal weer is.

Gisteren vertrokken uit Cloyes; Daar de kerk met een Jacobusbeeld bezocht. Een dag eerder had ik al een kappel in de buurt opgezocht, maar dit bleek een kappel uit de kruistocht tijd te zijn. Wel 2000 kinderen vertrokken onder leiding van een herder en geen enkele teruggekomen.......


In Vendome de middag doorgebracht. Mooi stadje. Heb op een terrasje koffie gedronken.

In Chateau Renault rond gewandeld en zowaar op het dorpsplein op een bankje liggen rusten. Dit zijn heerlijke momenten.

De fiets gaat wel goed. De eerste week zijn met het slechte weer de remblokjes erg hard gegaan. Ik denk dat ik het niet red met een reserve stel. Verder de ketting veel ingevet. Dat was met de regen hard nodig. De laatste dagen is dat niet meer dagelijks nodig. Wel had ik gisteren problemen met het schakelen van het voorblad. Dat kwam regelmatig vast te zitten. Daar moet ik eens naar kijken.

Ik neem vandaag de tijd in Tours. Het is echter wel de bedoeling om verder te gaan.
In bed voel ik altijd behoorlijk mijn dijbenen. Als je de volgende dag op de fiets zit gaat dat wel over, tenzij je moet klimmen. Maar dan kijk je niet op een pijntje meer of minder; wellicht mijn roeihistorie. Toch zie ik nog wel optegen de pyreneeën. Dat zijn toch wel andere klimmen. Maar dat duurt ook nog wel anderhalve week.

Jullie zullen begrijpen dat het fietsen in dit weer aanmerkelijk aangenamer is. Alhoewel ik mij niet door regen en wind uit het lood heb laten slaan. Of het het weer is of de zuidelijke streken, maar inmiddels zie je de lente zich ontwikkelen. Geen kale bomen en struiken meer, maar veel al met een begin van groen. Zelfs al bomen en struiken in bloei.

Ik laat het hierbij, ga mijn fietstassen inpakken en de stad in.

Rolf

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Rolf ,Ik heb net je verslag gelezen ,dat doe ik elke ochtend en dan lees ik dat je al aardig op schiet,
die kathedraal in Chartres moet erg mooi zijn ,ben benieuwd naar je foto's.
Je voelt je spieren s'morgens dat is jammer .
Ik volg in mijn atlas en op kaart van de computer je tocht.
Nu tot een volgende keer.
Groetjes Mam

Rolf zei

Hoi pap,
ik ga ook maar eens een reactie achterlaten. ik kijk elke dag meestal 2x, 1x meteen uit school en 1x voor het slapen gaan, je blog.
Ik heb het gevoel dat je echt heel snel gaat en als ik je dan hoor praten over zuidelijke staten, denk ik dat je al weer bijna thuis komt... maar Frankrijk is groter dan je denkt!
Veel sterkte dan maar
Xx Machteld

Unknown zei

Rolf, dit schiet echt op. Nog ff dan komen de zonnige routes aan. Van joggen zal het niet meer komen als je terug bent. Ik kan op zoek naar een tourfiets om je straks bij te kunnen houden voor het geval je na thuiskomst moet ontwennen. Geniet van ieder moment en maak van de mooiste plekjes een foto, kunnen we straks de tocht opnieuw beleven.

Anoniem zei

hoi fietser,
Ik kreeg van Aad de Graaf de weblog en die ga ik zeker volgen.
Veel plezier en kijkgenot onderweg.
Tegenslag kom je ook tegen, maar die zijn er om te overwinnen. Maar voor nu een voorspoedige reis.
Hartelijke groeten uit Brabant. Ria

Anoniem zei

Hallo Rolf,
Vandaag weer een uitstekende kerkdienst gehad olv ds Ton van der Hoeven. Misschien een idee om de dienst te bekijken als je lang over internet kunt beschikken en je hebt er zin in. Veel hartelijke groeten en oprechte belangstelling van veel kerkgangers. Op de liturgie stond jouw weblog vermeld en een mooi gedicht van Lucebert:

onder wolken vogels varen
onder golven vliegen vissen
maar daartussen rust de visser

golven worden hoge wolken
wolken worden hoge golven
maar intussen rust de visser

Liefs! Marjan

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Hi Rolf,

Het gaat echt snel, sta elke keer weer verbaasd als ik de kaart bekijk waar je al bent. Goed om te horen dat het met het weer steeds beter gaat. Ben benieuwd wat er in je om gaat als je de kilometers zo onder je door "glijden". Ik kan me voorstellen dat als het je fysiek tegenzit, op een klim of als de benen pijn doen, je weleens denkt waar ben ik aan begonnen. Aan de andere kant kom je zoveel mooie en motiverende dingen tegen dat de energie dan als "vanzelf" weer zal komen. Anders moet je maar denken en je vasthouden aan "Per aspera ad astra". Dit motto ben je vast in Amerika tegengekomen bij je bezoek aan de NASA, en het is zeker toepasselijk voor waar je mee bezig bent.

Groet en veel fietsplezier,

Marc

Anoniem zei

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey pa

Je moet je niet teveel irriteren dat je weinig ontmoetingen hebt en nog een lang stuk moet: je bent tenslotte al ergens in Frankrijk!

Reinout